HISTORIEN OM CIRKUS ARLI

Det lå ikke i kortene at Søren Arli f. 1935, skulle komme til at leve sit liv som cirkusdirektør. Han var søn af en arkitekt og en husholdningslærerinde. Det tætteste familien kom på showbizz, var på mødrende side, som efterkommere af forfatterne og teaterdramatikerne H.C. Hostrup, Henrik Hertz og Henri Nathansen. Allerede som lille dreng drømte Søren, om en dag at kunne drage ud i verden med cirkus og alt hvad der hed leg i barndommen, handlede om at optræde og cirkus. Hans store interesse var bl.a. at trylle, som han begyndte at gøre for dem der gad se på. Som tiden gik kunne han også tjene en skilling på at underholde andre mennesker. Artist og gøglerlivet trak meget, men familien forlangte at han skulle tage en håndværksmæssig uddannelse som bygningsmaler “Så er er altid noget at falde tilbage på”. Mens har var i malerlærer optrådte han på Bakken om aftenen,  i mange af de varieteer som fandtes dengang, bl.a Professor Tribini.
Jonglørparret “Lotte & Arli”

 

En uge inden at Sørens maleruddanelse er afsluttet, stak han af med daværende cirkus Royal, der var ejet af Josef Bruun. Han valgte at give den unge artist en chance. Søren havde nu udvidet sit repertoire med også at kunne jonglere og gå på line. Året efter var han tilbage på Bakken, denne gang i rollen som den hvide klovn. På varietéerne på Bakken, var der parader foran teltene, d.v.s. en tribune foran varieteen, hvor de optrædende kunne stå, for at lokke publikum idenfor.  En dag kom en ung  pige, ved navn Lise-Lotte Engelbrecht f. 1938, forbi. Hun fik øje på den flotte hvide klovn som stod på paraden, han fik ligeledes øje på den lyshåret pige og gensidig sympati opstod og snart blev de et par. Lise-Lotte havde ingen erfaring med at optræde, men det skulle Søren snart få lavet om på og hurtigt var de par såvel på scenen, som privat. I 1957 tog de sammen på turné med det den gang kendte danske cirkus Moreno. Nu optrådte de som jonglørparret “Lott & Arli”. I vintermånederne stod den på engagementer i forskellige varieteer og kabareter rundt omkring i Europa. I 1960 blev duoen udvidet til en trio, da de fik sønnen Martin.  Trioen forsatte med at rejse rundt omkring i Europa og i cirkuserne Moreno og Arena herhjemme . Optrædener til juletræsfester i stor stil, hvor Martin debuterede som nissedreng som 2-årig. I løbet af tresserne blev repertoiret yderligere udvidet med et indianernummer, med bla. skarpskydning og lasso. Martin blev Danmarks yngste Pjerrot og optrådte med dette , til byfester i både Danmark og Sverige. En gammel drøm havde dog rumsteret i Søren Arlis hoved – Tænk at kunne få sit eget cirkus. De økonomiske midler var meget små og det at skulle købe et cirkustelt var en bekostelig affære.
Cirkus Arli anno 1972

I slut tresserne var det blevet meget populært at bygge sit eget hus – Så hvorfor ikke sy sit eget cirkustelt. Som tænkt så gjort. De første meter teltdug blev indkøbt og teltet kunne nu syes i familiens 2 1/2 værelse lejlighed ved Bellahøj i København. Der skulle ligeledes bygges bænke, manege og ridegang. Der gik det meste af en vinter med projektet og da teltet blev rejst første gang i 1971, var et stolt øjeblik – da det viste sig at alting passede sammen. Den første forestilling blev givet i “Jyllands Mini Zoo”, i Haunstrup ved Herning. Her spillede cirkus Arli i 2 sæsoner, der var flere forestillinger dagligt. Billetterne kostede den fyrstelig sum af 2 kr. pr. billet. Den samlede forestilling bestod af Martin, Lotte og Søren, i flere roller. En dag kom den kendte tv-producer Kurt Møller-Madsen forbi den lille dyrepark og det lille cirkus. Det resulterede i udsendelsen “Cirkus på Heden”. Den blev vist på monopol-tv DR, d. 2 oktober 1972, dagen for folkeafstemningen om Danmarks optagelse i EF (nu EU).  Med ét blev det lille cirkus landskendt og Søren Arli mente nu at tiden var moden, til at tage på turné med telt , vogne og familie. Publikum tog meget vel imod det lille cirkus. Personalet var nu udvidet med udenlandske artister – samt eks.cirkusdirektør Josef Bruun og hans heste. Selv samme mand som havde givet Søren den store chance, i sit eget cirkus Royal, to årtier tidligere. I 1974 stødte en ny mand til persongalleriet  i det lille cirkus.

MUSIKDIREKTØR ANTON
. 

Anton Sigvald Jensen var født i 1907 i den nordjyske landsby Siem. Hans far var skovløber i Rold Skov. Efter sin skolegang uddannede Anton sig som musiker og spillede Violin, Saxofon og trommer (dog ikke på en gang). Han spillede til fester og baller i omegnen og kom senere hen med forskellige orkestre. Anton blev aldrig gift, når man spurgte ham hvorfor fortalte han “ Mine forældre ville ikke lade mig gå til dans og når man ikke kunne danse, kunne man heller ikke få den pige som man gerne ville have – derfor blev jeg aldrig gift”.  Anton blev ansat i cirkus Arli som 67-årig – den dag han fik sin folkepension. Oprindelig som den ene halvdel af en musikalsk duo, hvor Anton spillede trommer og hans makker spillede harmonika. Til premieren mødte harmonikaspilleren op i en kæmpebrandert og spillede konsekvent “Hvor er min kone” til samtlige numre i forestillingen. Det blev meget monotont at høre på i 2 timer. Søren Arli valgte derfor at fyre ham efter forestillingen, men lod Anton blive. Gode råd var dyre -Anton fortalte at han en gang i Sverige, hvor hans musikerkollegaer ikke nåede frem til et engagement på grund af sne, havde spillet trommer til grammofonplader. Cirkusdirektør Arli kørte straks ud og købte to pladespillere og cirkusorkesteret var reddet” The show must go on” Grammofonpladerne lød rimeligt godt i starten, men blev hurtigt slidte af støv i cirkusteltet. Derfor blev de senere udskiftet med kassettebånd. Musikdirektør Anton blev hurtigt en institution i cirkus Arli og fik status af hele cirkus bedstefar. Ved siden af sit job som trommeslager passede han også cirkus dyr. Et beskedent og elskeligt menneske. Han var i Cirkus Arli i 20 sæsoner, frem til sin død i 1994.

Søren Arli opfandt i 1979 den ophøjede manege. Der var en dobbelt gevinst ved dette. Dels var manegen nu hævet ca. 80 cm, så publikum fik et meget bedre udsyn til de optrædende, dels at hele cirkus var monteret til manegen og kunne klappes ud – i stil med en Camp-let. Det sparede et stort arbejde, hver dag. Konceptet er sidenhen blevet brugt af andre cirkus herhjemme.
Bettina & Martin

I 1983 stødte Bettina Storgaard Madsen f. 1962 til truppen. Hun havde mødt Martin Arli om vinteren til en privat fest, hvor de forelskede sig i hinanden. Bettina var uddannet frisør og havde aldrig optrådt før. Hun var dog frisk til at opleve livet på landevejen og havde sin debut i manegen i et knivkasternummer sammen med Martin – hvor hun stod på pladen og han kastede knive og økser omkring hende. Dette afskrækkede hende ikke og de blev sammen  smedet i hymnens lænker, ved et romantisk bryllup i cirkusteltet. Siden viste Bettina imponerende luftnumre over manegen i trapez, deckenlauf, vertikalsejl samt nummeret hvor hun hænger i sit eget hår. Ud over dette har hun optrådt med kuglebalance, rulleskøjter, tryllekunstner, som gede, due & hundedressør, men ikke mindst som sprechstallmeister. I 1987 fik Bettina & Martin sønnen Alexander. Han ventede ligesom sin far til han var 2 år, før han begyndte med at optræde først som miniklovn sammen med siden far. Siden hen som gededressør sammen med sin mor.
Alexander & Martin

I 1994 fik han sit første solonummer, som rola-rola balancør iført Elvis-kostume. Samme år fik han overrakt Simon Spies Fondens artistpris. Det medførte at Alexander gik i gang med en perlerække at artistnumre, et nyt nummer hver sæson, bl.a  håndstandakrobat, jonglør, balance på stige, udbryderkonge, kaskadør, stepdanser etc. Sidstnævnte disciplin skaffede ham en rolle i Lars von Triers prisvindende film “Dancer in the dark” sammen med islandske Bjørk. I 2006 var der bud efter ham fra en helt ny side – fra Vinterrevyerne “Schou-tur” i Herning og Menstrup, samt vinterrevyerne i Aalborg Hallen. Her fik Alexander mulighed for at prøve kræfter med revy og teaterbranchen som skuespiller, sanger, danser og samtidig som artist. En genre han helt sikkert har tæft for. I 2016 fik Alexander overrakt “Den Danske Cirkuspris” – Talentprisen. To år senere fik hans far Martin også overrakt “Den Danske Cirkuspris” – Æresprisen af daværende kulturminister Mette Bock.

Cirkus Arli dannede rammerne for flere film, DRs filmatisering af Herman Bang “Ludvigs Bakke”,

Ole Lund Kirkegaard filmen “Lille Virgil og Orla Frøsnapper” med mere.

Filmmanden Jørgen Roos fulgte det lille cirkus det meste af en sæson og det endte i den meget stemningsfulde og roste  dokumentarfilm “Lille Cirkus”. Bettina og Martin medvirkede i cirkushistorikeren Jørgen Lorenzens film “Mellem Gråd og latter”.

Igennem tiden har cirkus Arli lagt rammer til mange spændende kulturelle arrangementer. Et utal Udstillinger, firmaevents og fester.  koncerter, såvel rock, jazz og klassisk.  De første 8 år var Roskilde Festivalen fast på cirkus Arlis turnéliste.  I 2004 valgte TV2 cirkus Arlis manege som ramme for en politisk afslutningdebat i forbindelse med et EU-valg.

I Januar 2011 døde Søren Arli og i efteråret 2019 fulgte Lotte Arli efter. De  efterlod dermed driften af det lille cirkus til familien, som helt i deres ånd forsætter med at turnére rundt i landet. 

I 2018 støder musicalperformer / skuespiller Tara Toya til familien, da hun møder Alexander Arli. Inden længe danner de par – Det har resulteret i Noah f. 2021 og Jamie f. 2022.   4. generation af Arli-familien er en realitet